Situaci zaměříte a vypočtete standardním způsobem pomocí výpočetní části Gromy.
Zaměření a zpracování musí proběhnout v souladu s Metodikou pro geodetické zaměřování základní prostorové situace DTM kraje (dále jen [DTM-Metodika]).
Podrobněji je způsob zaměření a vykreslení některých prvků popsán ve Slovníku datového modelu DTM (dále jen [DTM-Slovník]). Slovník je zatím nekompletní, u mnoha prvků podrobnosti zatím nejsou.
Konkrétní dotazy ohledně obsahu a zpracování DTM lze pokládat na Portálu pro řešení požadavků při pořizování dat pro DTM (dále jen [DTM-Požadavky]). Na dotazy zde položené odpovídá Metodická pracovní skupina DTM. Před položením dotazu je vhodné projít archiv předchozích dotazů, zda již stejný nebo obdobný dotaz není zodpovězen.
Metodická pracovní skupina DTM spravuje i další systém, kde lze dohledat mnoho informací o pořizování, správě a poskytování dat digitální technické mapy krajů. Jedná se o stránky [DTMWiki]. Na těchto stránkách jsou podrobně popsány i požadavky na topologii prvků a topologické kontroly.
Pro číslování bodů není stanoven žádný předpis, je tedy zcela na vás, jakým způsobem body očíslujete.
Body v DTM mají povinnou výšku.
Bodům pro DTM je třeba nastavit třídu přesnosti v poloze i výšce dle ČSN 01 3410 — Mapy velkých měřítek — Základní a účelové mapy (dále jen [ČSN 01 3410]).
Podrobným bodům v DTM přibyly i další atributy:
Tabulka 21.1. Nové atributy bodů pro práci v DTM
Údaj | Popis |
---|---|
Třída přesnosti polohy |
Obsahuje informaci o přesnosti souřadnic X a Y. Používají se třídy přesnosti 1 — 5 dle [ČSN 01 3410], případně 9 pro body, které nemají přesnost polohy definovánu. Nemá-li bod třídu přesnosti v poloze nastavenu, bude použita standardní třída přesnosti 3. V seznamu souřadnic ve výpočetní části systému Groma se tento údaj nastavuje editací bodu nebo hromadnou změnou do atributu Kód kvality. V grafické části jej lze nastavit Editací bodu v PČB. |
Třída přesnosti výšky |
Obsahuje informaci o přesnosti souřadnice Z. Používají se třídy přesnosti 1 — 5 dle [ČSN 01 3410], případně 9 pro body, které nemají přesnost výšky definovánu. Nemá-li bod třídu přesnosti ve výšce nastavenu, bude použita standardní třída přesnosti 3. V seznamu souřadnic ve výpočetní části systému Groma se tento údaj nastavuje editací bodu nebo hromadnou změnou do atributu Kód kvality H. V grafické části jej lze nastavit Editací bodu v PČB. |
Kód pořízení |
Obsahuje informaci o původu (způsobu pořízení) bodu. Možné kódy pořízení jsou uvedeny v následující tabulce. Pro běžná měření se používá kód pořízení 1 (Geodeticky terestricky). Kód 99 by neměl být používán. |
Úroveň umístění (level) |
Obsahuje informaci o vrstvě, do níž má být bod umístěn. Objekty na povrchu se umisťují do vrstvy 0, objekty nadzemní do vrstev 1 — 3, objekty pod povrchem do vrstev -1 — -3. Tento údaj je při ukládání bodů do databáze nepovinný. V průběhu vytváření kresby lze vrstvu měnit. V seznamu souřadnic ve výpočetní části systému Groma se tento údaj nastavuje editací bodu nebo hromadnou změnou do atributu Vrstva. V grafické části tento atribut vygenerovat ke všem bodům hromadně dle kresby, která je na jednotlivé body napojena (preferovaná varianta). Alternativně lze provést změnu Editací bodu v PČB. |
Kódy pořízení obsahují informaci o původu (způsobu pořízení) bodu.
Tabulka 21.2. Kódy pořízení v DTM
Kód pořízení | Popis |
---|---|
1 | Geodeticky terestricky |
2 | Geodeticky fotogrammetricky |
3 | Geodeticky pozemním laserovým skenováním |
4 | Přibližným zákresem |
5 | Konstrukčně |
99 | Nezjištěno |
Třída přesnosti výšky, kód pořízení a úroveň umístění jsou nové atributy, které lze nastavit pouze
v novém typu souboru (.crds
). Ve starých souborech (.crd
) s těmito informacemi pracovat nelze.
Pro práci v DTM je tedy třeba využívat nový typ souboru. V systému Groma lze v → → zvolit
automatické zakládání souborů v novém formátu.
Po výpočtu je třeba vypočtené body uložit do databáze (viz dále), aby bylo možno s nimi pracovat v grafické části.
Grafický modul pro DTM spustíte příkazem
→Grafický modul pro DTM, na rozdíl od současné verze modulu pro geometrické plány, již neukládá data do databáze
MySQL. Pro jeho provoz tedy není třeba databázový server MySQL instalovat. Veškerá data projektu se ukládají do
jednoho souboru s příponou .grdtm
. Tento soubor lze libovolně kopírovat a přenášet mezi počítači.
Po zobrazení úvodního okna grafického modulu založíte nový projekt pomocí tlačítka
.Pokud již máte projekt založený, můžete jej otevřít výběrem v seznamu naposledy otevřených projektů, nebo pomocí tlačítka
.Pokud importujete pouze jeden soubor JVF (např. pouze ZPS), import spustíte příkazem
→ → . Pokud si přejete importovat více souborů najednou (např. ZPS, DI i TI), import spustíte příkazem → → . Tento způsob umožňuje vybrat najednou více souborů pro import.Po importu podkladů můžete pomocí funkce
zobrazit celou oblast importované kresby.V některých případech je třeba importovat body ze stávající DTM do seznamu souřadnic v Gromě pro další zpracování, například pro Ověření homogenity GAD (viz výše).
Body lze importovat pomocí příkazu
→ .Číslo bodu je v DTM nepovinný údaj a velké množství stávajících bodů v podkladových datech DTM je neočíslováno (buď nemají číslo vůbec nastaveno, nebo mají číslo 0). Protože systém Groma neumožňuje pracovat s body bez čísel, budou takové body automaticky při importu očíslovány. Počáteční číslo bodu lze zadat v dialogovém okně pro nastavení importních filtrů, které je zobrazeno před importem bodů.
Před importem je zobrazeno dialogové okno, v němž lze zadat filtry pro import bodů a počáteční číslo pro očíslování bodů DTM bez čísel.
Protože v DTM nejsou stanovena žádná pravidla pro číslování bodů, bude se stávat, že importovaný seznam bude obsahovat duplicitní čísla bodů. Při importu do standardního seznamu souřadnic se zakázanými duplicitními čísly by se během importu zobrazovalo dialogové okno s hlášením o duplicitních bodech. Z toho důvodu probíhá import z DTM takto:
Je založen seznam souřadnic s povolenými duplicitními čísly bodů.
Do založeného souboru jsou importovány všechny body z DTM. Body bez čísel jsou průběžně očíslovány počínaje počátečním číslem bodu zadaným v dialogovém okně s importními filtry. Body s duplicitními čísly jsou všechny uloženy.
Po dokončení importu je spuštěna kontrola na duplicitní čísla bodů a výsledek kontroly je zobrazen v protokolu.
Obsahuje-li seznam duplicitní čísla bodů, zůstane v něm ukládání duplicit povoleno. Pokud seznam žádné duplicity neobsahuje, je povolení duplicit pro soubor nastaveno zpět na systémové nastavení Gromy (což je obvykle zákaz duplicit).
Přejete-li si načíst z grafiky pouze dosavadní nebo pouze nové body, lze toho dosáhnout nastavením typu bodu v dialogovém okně s importními filtry.
Nastavíte-li typ bodu na hodnotu 0 (případně Dos., máte-li připojenu kódovací tabulku typů), budou do seznamu souřadnic načteny pouze dosavadní body.
Nastavíte-li typ bodu na hodnotu 2 (případně Nový, máte-li připojenu kódovací tabulku typů), budou do seznamu souřadnic načteny pouze nové body. Tuto možnost lze v kombinaci s automatickými opravami využít pro získání aktuálního seznamu soužadnic obsahujícího pouze body použité v kresbě. Postup je popsán v kapitole Kontroly.
Body vypočtené ve výpočetní části Gromy je třeba uložit do grafického modulu, aby bylo možno s nimi pracovat v kresbě.
Pro body DTM je povinný údaj Třída přesnosti polohy a Třída přesnosti výšky. Pokud tyto údaje nenastavíte bodům v seznamu souřadnic před uložením do databáze, budou při ukládání nastaveny na standardní hodnotu 3.
Body lze uložit do databáze přetažením myší na plochu grafického okna, nebo pomocí příkazu
→ . Před uložením je třeba požadované body v seznamu souřadnic označit.Jednotlivě lze mazat body přímo z grafického prostředí.
Hromadně lze body odstranit tímto postupem:
Importujte body z databáze do systému Groma příkazem
→ .Ve vzniklém seznamu odstraňte body, které chcete odstranit z databáze.
Po odstranění bodů ze seznamu souřadnic smazané body odstraňte z databáze příkazem
→ .V lokálním protokolu Gromy bude vytvořen protokol o mazání bodů, v němž bude případně uvedeno které body nebylo možno odstranit a z jakého důvodu.
Změnovou dávku GAD vytvoříte tak, že budete postupně upravovat stávající situaci zobrazenou v pohledu GAD tak, abyste dosáhli požadovaného nového stavu. Můžete mazat původní prvky a vytvářet nové. Na pozadí těchto změn se automaticky generuje změnová dávka.
Při kreslení nových linií je třeba dodržovat typy a hierarchii prvků tak, jak je definována ve Vyhlášce č. 393/2020 Sb. O digitální technické mapě kraje (dále jen [DTM-Vyhláška]).
Podrobné informace o způsobu kreslení a modifikace prvků jsou uvedeny v [DTMWiki].
Všechny typy prvků, které se v GAD DTM využívají, jsou v nabídce legendy v levém horním rohu grafického okna. Po rozbalení nabídky se zobrazí okno s kartami dle kategorií prvků (Linie, Texty, Značky a Plochy). Navíc okno obsahuje kartu rychlého přístupu, do níž lze přidat nejčastěji využívané prvky:
![]() |
Obecné zásady tvorby objektů jsou popsány v DTMwiki.
DTM nepodporuje kruhové oblouky ani křivky. Oblouky musí být rozloženy na liniový řetězec. Pro výpočet bodů na kruhovém oblouku lze použít nástroj z výpočetní části Gromy
→ .V některých případech je třeba do DTM zakreslit svislici, tedy spojnici dvou bodů o shodné poloze, ale rozdílné výšce.
Pravidla pro práci se svislicemi jsou popsána v DTMwiki.
Při kreslení svislice je třeba věnovat zvýšenou pozornost správnému dochycení na její koncové body. Protože jsou body polohově identické a liší se pouze výškou, je třeba využít funkci výběru objektu při chytání. Dochytíte-li se na prvek na nějaké pozici, a bude-li na této pozici nalezeno více prvků, zobrazí se na informačním řádku pod grafickým oknem kromě informace o aktuálně zvoleném prvku také celkový počet prvků na dané pozici a index aktuálně vybraného prvku (ve formě XX/YY, kde XX je index vybraného prvku a YY je celkový počet prvků). Pomocí prostředního tlačítka myši můžete mezi prvky cyklicky procházet a tím si vybrat správný prvek, na který má být nově vytvářená kresba napojena. Je-li vybrán (vypsán) požadovaný prvek, potvrdíte jej levým tlačítkem myši, stejně jako při běžném kreslení.
I nadále lze pro konstruování svislic využít nástroj
→ → .Grafické znázornění vytvoříte tak, že z pohledu GAD spustíte funkci
→ .Náčrt bude vytvořen v pohledu Náčrt, do něhož se můžete přepnout kliknutím na kartu pohledu nad pohledovým oknem.
Výsledný náčrt můžete vytisknout na papír i do PDF pro odevzdání příkazem
→ .