Systém Groma je standardně doplněn o demo verzi grafického
modulu, umožňující automatizovanou tvorbu GP a ZPMZ, prohlížení a kreslení
grafiky ve formátu používaném katastrálními úřady. Podpora formátu je nativní,
to znamená, že se neprovádí konverze mezi různými formáty, ale pracuje se s
grafickými daty přímo ve struktuře, v jaké se s nimi pracuje na katastrálních pracovištích.
Data jsou ukládána, stejně jako na KP, v databázi. Je podporováno více
databázových systémů (Oracle a MySQL).
Systém Grafika v sobě zahrnuje výkonný grafický editor grafických dat uložených v databázi ve struktuře ISKN a různých rastrových podkladech. Je použitelný pro všechny běžné geodetické práce i pro tvorbu a údržbu mapových děl.
Jedná se o první software, který úspěšně prošel testem
exportu geometrických plánů v NVF do ISKN.
Vzhled aplikace:
Aplikaci je možné spustit pouze z prostředí Gromy. Nelze ji spouštět samostatně.
· Počítač: Program pracuje na jakémkoli počítači typu PC, na kterém běží Microsoft Windows 8, 7, Vista nebo XP.
· Monitor: Doporučujeme kvalitní barevný monitor s vyšším rozlišením. Minimální doporučené rozlišení je 800 x 600 bodů, což poskytují prakticky všechny běžné VGA karty i se standardními monitory. Při rozlišení 1024 x 768 a vyšším jsou však podstatně lépe využity vlastnosti programu (možnost práce s více okny najednou).
· Myš: K práci s programem je třeba myš, nejlépe třítlačítková.
Systém je datově zcela otevřený. Pracuje s daty ve formátech VKM, VFK, DGN, EXP. Data lze v těchto formátech importovat i exportovat (pouze formát DGN lze zatím pouze exportovat). Importovat i exportovat data lze naprosto intuitivně pomocí manažera projektu, ze kterého jsou všechny tyto funkce přístupné. Za zmínku stojí možnost automatické aktualizace již importovaných dat pomocí NVF - je možné pouze zaškrtnutím jediného políčka aktualizovat stav DB (SPI i SGI) pomocí novější verzí NVF souboru (jedná se zejména o případy kdy se GP tvoří po delší dobu a v závěrečné fázi je nutné zajistit shodu s aktuálním stavem v ISKN) .
V rámci aplikace je možné i zálohovat vytvářené projekty či celou DB a tyto zálohy následně archivovat. Tato záloha obsahuje naprosto všechny údaje příslušející k danému projektu (SPI i SGI) a to v jediném souboru. Je možné takovouto zálohu kdykoliv načíst a tím získat poslední verzi zálohovaného projektu.
Aplikace
disponuje plným uživatelským komfortem pro vkládání a úpravu vektorové grafiky,
který je srovnatelný s grafickým prostředím MicroStationu. Jedná se o MDI aplikace,
takže v jednom okamžiku lze mít otevřeno prakticky neomezené množství
grafických oken.
Práce probíhá v několika datových pohledech:
Součástí prostředí je maximální komfort
pro vektorizaci a údržbu mapových děl. Krom mnoha jiných aplikace obsahuje tyto
funkce:
·
Počítání
výměr parcel i viditelných polygonů (využito při kalkulaci dílu BPEJ
k jednotlivým parcelám). Samozřejmostí je automatické vytváření protokolu
o výpočtu výměry.
·
Možnost
vyhledávání bodů dle různých kritérií.
·
Zobrazování
přehledu čísel bodů (PCB).
·
Interaktivní
informace o jednotlivých bodech zobrazovány na stavovém řádku.
·
Možnost
elementy přesouvat, mazat, kopírovat, přebírat vlastnosti, měnit otočení prvku,
změna velikosti elementu,vložení vrcholu....
·
Práce
s ohradou - mazání, kopírování, přesouvání, změna velikosti.....
·
Funkce
Krok zpět / Krok vpřed (Undo/Redo), zarážka, vrátit vše,...
·
MDI
aplikace (možnost práce s více pohledy najednou)
·
Automatické
napojování na body ve výkresu dle různých kritérií.
·
On-line
kontroly kreslených elementů.
·
Možnost
kreslení všech elementů a všech typů, které jsou obsahem katastru (oblouky,
kružnice, parcelní čísla se šipkou,značky,...).
·
Měření
vzdáleností.
·
Zobrazování
a práce s rastrem. Uložení v souřadnicovém formátu.
·
Pomocí
Manažeru vrstev lze zapínat či vypínat jednotlivé vrstvy.
·
Vyhledávání
parcely nebo obecného textu.
·
Součástí
grafiky je i manažer kontrol a manažer chyb. Kontroly se provádějí pouze
v obvodu dotčených parcel, které lze komfortně zadat výběrem.
·
Interaktivně
(klepnutím myši přímo v grafice) lze vygenerovat sestavu (shodnou s ISKN)
s informací o parcele ze zadaného stavu (ISKN či budoucnost).
·
Generování
výpisu LV ze zadaného stavu (ISKN či budoucnost).
·
Transformace
vektoru a rastru.
·
Tisk
vektoru i rastru dle zadaných kritérií na libovolnou tiskárnu. Je podporován i
tisk ohrady,...
·
Plně
automatické generování grafického znázornění GP a ZPMZ.
·
Zálohování
projektu nebo celé DB.
·
Komfortní
aktualizace DB dle novějších podkladů.
·
Vyznačení
nových elementů.
·
Import
dat ve formátu VKM,NVF,EXP.
·
Export
dat ve formátu VKM,NVF,DGN,EXP.
·
Možnost
zobrazit hektarovou síť a měnit její parametry.
·
Možnost
zobrazit mapové listy dle zadaných parametrů. Samozřejmostí je i jejich identifikace.
·
Maximální
spolupráce s GROMOu - možnost přenášení bodů z grafiky do GROMy, pomocí výběru
v grafice,....
·
Podpora
pro uživatelskou změnu vzhledu aplikace (změny barvy pozadí, změna velikosti
písma PCB,....).
·
+
řada dalších funkcí, které jsou nezbytné k úspěšné tvorbě GP.
V případě, že do databáze byly informace importovány z NVF. Je možné generovat tyto reporty:
Všechny reporty jsou ve shodné struktuře jaká je obvyklá na katastrálních pracovištích. Velkou výhodou těchto reportů je, že je lze vyhotovovat jak na aktuální stav v ISKN (před GP) tak i na stav budoucnosti (po vyhotovení - zplatnění GP).
Ukázka reportu - Informace o parcele:
Ukázka reportu - Výpis LV:
Aplikace podporuje tyto elementy:
Všechny výše uvedené elementy umožňuje program Grafika
zobrazit a dále s nimi pracovat. Kreslení nových elementů je omezeno na tyto
typy: text, buňka-značka, linie, line string
(kreslí se jako linie), kružnice a oblouk.
Každý element je definován svým
typem - TYPPPD kódem. Tzn., že každý typ má svůj kód - tyto kódy nejsou pro
uživatele relevantní, jsou nezbytné pouze pro ISKN. Aplikace má předdefinováno
okolo 278 elementů - všechny, které lze pro potřeby GP a KP kreslit. Počet typů
elementu není nijak omezen.
Jednotlivé vlastnosti grafických
elementů jako je barva, tloušťka a styl jsou předem definovány. Tyto vlastnosti nelze
v aplikaci uživatelsky měnit. Na administrátorské úrovni lze jednotlivé
vlastnosti definovat v DB pomocí číselníku C_KN_TYPPPD, kde jsou tyto informace
uloženy. POZOR jedná se o systémový číselník, který je naplněn již při tvorbě
DB importem souboru CISLENIKY.SYS. Pokud vyvstane potřeba editovat tento
číselník doporučuji kontaktovat technickou podporu.
Polohopisný/Nepolohopisný
Každý liniový prvek (line, line string, kružnice, oblouk, křivka) je v systému definován
jako Polohopisný nebo Nepolohopisný. Tato informace
má zásadní vliv na kreslení prvku. Polohopisné prvky lze kreslit pouze
po souřadnicích, které jsou uloženy v DB v seznamu souřadnic (blok SOBR). Mezi
polohopisné prvky patří například:
všechny hranice parcely, katastrálního území, vnitřní kresba, značky PBPP,
atd. Nepolohopisné prvky lze kreslit i mimo souřadnice uložené v
seznamu souřadnic. Mezi nepolohopisné
prvky patří například všechny textové prvky, značky druhů pozemků,
vynášecí čára pro šipku, atd.
Při kreslení jednotlivých elementů lze získat informaci o
tom jestli aktivní typ je nebo není polohopisný na stavovém řádku:
Pouze pro čtení
Některé elementy, jako jsou izolinie BPEJ či jejich kódy,
nelze žádným způsobem editovat či jakkoliv s nimi pracovat. Je to bezpečnostní
pojistka, aby při zpracovávání GP v lokalitách DKM nedošlo k nežádoucí změně
elementů, které GP měnit nelze.
Vztažné měřítko elementů
Vztažné měřítko textů, značek je nastaveno pro celý projekt
v definici projektu. V tomto měřítku budou nové elementy následně i kresleny.
Poznámka: Vrstva, na kterou jsou uživatele
zvyklí z prostředí MicroStation, není pro aplikaci GRAFIKA důležitá a nijak se s
ní nepracuje. Jak je uvedeno výše, každý
prvek má svůj kód a tím je také identifikovatelný.
Kreslení grafických elementů je velice jednoduché a intuitivní.
Jaký druh elementu bude kreslen se určuje na panelu kreslení.
Po zvolení druhu elementu lze definovat jeho typ. Výběr z předdefinovaných typů lze učinit na nástrojové liště, pomocí
dvou seznamů. Ukázka :
Tento seznam je dynamicky upravován dle zvoleného druhu
elementu a typu datového pohledu, ve kterém se uživatel nachází (příklad: v datovém
pohledu Budoucnost nelze kreslit prvky, které jsou obsahem grafického
znázornění GP, atd.).
Levý seznam udává skupinu typů jednoho elementu (parcelní
čísla, druhy pozemků, hranice parcely, atd...) a seznam vpravo obsahuje množinu
podtypů k elementu (KN parcelní číslo, zahrada, hranice parcely - standardní).
Pouze výběr v obou těchto seznamů určuje výsledný typ elementů.
Příklad:
Pokud chci kreslit standardní hranici KN parcely, je nutné nastavit
seznamy takto: V levém Hranice parcely a v pravém Hranice
parcely standardní.
Pokud je vybrán typ elementu, lze přistoupit k jeho
kreslení. Je nutné mít na paměti tato pravidla:
Režimy nájezdu lze nalézt na nástrojové liště.
Tento seznam obsahuje všechny typy nájezdu, které aplikace
umožňuje. Možnosti automatického napojení:
POZOR: Napojování probíhá automaticky, bez nutnosti
používání prostředního tlačítka myši či jiné techniky (tak jak je zvykem v
MicroStationu). Napojení proběhne automaticky pokud se kursor myši objeví v
definované vzdálenosti od případného bodu. Napojení se graficky znázorní změnou
cursoru. Pak lze výběr potvrdit levým tlačítkem myši a kreslený bod se umístí
do napojeného bodu.
V průběhu kreslení lze bez jeho přerušení posouvat i obrazem
v pohledu. Lze tak učinit pomocí kombinace SHIFT (objeví se v pohledu cursor myši
se symbolem ruky)+ levé tlačítko myši a následné posunutí kresby. V průběhu kreslení
lze používat všechny funkce ovladačů pohledu.
Aplikace je navržena tak, aby maximálně zautomatizovala tvorbu GP všech druhů. GP lze zpracovávat ve všech lokalitách: DKM, KM-D i souvislého zobrazení. Celá tvorba GP by se dala rozdělit do následujících šesti fází.
Pouze bod 2 z níže uvedeného seznamu je nutno zpracovat ručně, všechno ostatní je plně nebo z velké části naprosto automatizované.
Import podkladů pro jednotlivé lokality se liší. V lokalitách DKM jsou všechny potřebné informace (výřez z mapy DKM i popisné informace) obsažené v jednom souboru ve formátu NVF. V lokalitách KM-D je potřeba importovat dva druhy podkladů: výřez z mapy KM-D, který je ve formátu VKM, a popisné informace, které jsou ve formátu NVF. V lokalitách souvislého zobrazení za podklady slouží naskenovaný výřez z katastrální mapy a opět popisné informace, které jsou ve formátu NVF.
Ukázka importního nástroje:
Protože
při importu dat do aktivního projektu se grafická data importovala jak do
datové části ISKN tak i Budoucnosti, je při úpravě kresby z čeho vycházet. Je nutné, aby se prostou
editací (není potřeba kreslit prvky pro zrušení, čímž je docíleno výrazného zjednodušení
návrhu GP) budoucího stavu docílilo stavu "jak to bude vypadat po
zplatnění GP".
Příklad (rozdělení pozemku - KN
parcela 28):
Po návrhu budoucího stavu je nutné provést topologické
kontroly. Je nutné podotknout, že kontroly se vykonávají
pouze v mezích hranice, kterou vymezuje definovaný seznam dotčených parcel.
V tomto případě, je zaručeno hlášení pouze relevantních chybových míst, i když není kresba kompletní jako je v případech výřezů mapy DKM či KM-D.
Ukázka dialogu:
Typ kontroly - obsahuje seznam všech kontrol, které lze použít. U jednotlivých kontrol je políčko, které udává zapnutí/vypnutí kontroly. V pravém části dialogu je počet nalezených chyb.
Generování grafického znázornění probíhá na základě vytvořeného budoucího stavu GP a stavu ISKN. Je nezbytné, aby se ke generování přistoupilo až ve chvíli kdy je fáze návrhu budoucího stavu dokončena a celý návrh je zkontrolován pomocí integrovaných kontrol. Generování graf. znázornění lze spustit příkazem z menu: Tvorba GP => Generování graf. znázornění GP a ZPMZ. Výsledkem generování je prakticky kompletní grafické znázornění GP a ZPMZ, které vyžaduje jen minimální dodatečné zásahy uživatele.
Grafická znázornění GP a ZPMZ jsou na sobě závislá. Tzn. pokud se přesune parcelní číslo v pohledu GPL projeví se tato změna i v pohledu ZPMZ, takto se chovají všechny prvky vyjma těch, které jsou specifické pouze pro dané graf. znázornění. Tímto je docíleno toho, že se jedna kresba nemusí tvořit dvakrát pro každé graf. zn. zvlášť.
Důležité:
Vyhotovení grafického znázornění se zkládá ze dvou kroků:
Pohled ISKN
Pohled budoucnost (po návrhu)
Pohled GPL (po automatickém generování)
Pohled ZPMZ (po automatickém generování)
Nutno podotknout, že výše uvedené příklady graf. znázornění jsou výsledkem generátoru. Během generování jsou provedeny tyto kroky:
K dokončení graf. znázornění je potřeba ještě udělat tyto kroky:
Po vyhotovení grafických znázornění se může přistoupit k tisku. V rámci tisku se automaticky provádí tyto kroky:
Náhled pro tisk graf. zn. GP:
Náhled pro tisk graf. zn. ZPMZ:
Další věcí, kterou je nutné udělat před dokončením GP je vytvořit návrh budoucího stavu, který se v každé lokalitě předává na KP. K tomuto účelu slouží dialog Generování SPI a výkazů. K vygenerování a naplnění budoucího SPI je nutné vyplnit první tři záložky tohoto dialogu.
Záložka 1. - Definování nového stavu:
V oddíle Nově vzniklé parcely - definování závislostí je nezbytné definovat vazby mezi dotčenými parcelami a novými parcelami (z jakých dotčených parcel nové parcely vznikly). Oddíl Rušené parcely slouží pouze pro informaci a kontrolu, kde je vidět jaké parcely návrhem GP zanikají (byla definitivně smazána parcelní čísla ve stavu Budoucnost).
Záložka 2. - Generování SPI:
Tato funkcionalita je plně automatizována a spouští se příslušným příkazem. Po vygenerování SPI je možné editovat údaje u jednotlivých parcel a následně nadefinovat BPEJ a vazby na budovy (na další záložce). V rámci generování SPI dále dochází ke generování vezeb mezi SPI<=>SGI a generování výkazů dosavdního a nového stavu
Záložka 3. - BPEJ:
Posledním krokem v procesu generování budoucího SPI je nutné nadefinovat BPEJ a vazbu budov na parcelu, na které leží.
Posledním krokem jsou výstupy do souborů, které se předávají na příslušné KP. KP pro různé lokality vyžaduje předávku různých typů souborů. V lokalitách DKM se jedná pouze o jeden soubor ve formátu NVF, který obsahuje návrh SPI a SGI ve změnové dávce. V lokalitách KM-D se předává soubor NVF nebo SVF. V lokalitách souvislého zobrazení se předává NVF nebo SVF.
Ukázka importního nástroje: